søndag 12. februar 2012

Lærdal!

Torsdags kveld ankom vi Breistølen med godt hummør. Superfornøyde med dagens innsats 2,4 mil med 400 høydemeter opp og 400 høydemeter ned var vi ganske så klare for noen dager i Lærdal. Far til Idun kom å henta oss, snakk om service, kjørte oss innom butikken, laga middag og passa på at vi hadde alt vi trengte. Fikk handla oss mat og pils. Rart det, når en har drømt om alt det en skal kjøpe seg i butikken og endelig står der, blir det nesten for mye utvalg :P

Fytti for ein fin tur fra Finse til Breistølen, Skarveheimen har vist seg fra sin beste side! Vi har labba over heimen i lag med Vinstragutta der vi skillte lag ved Breistølen. Takk for turen så langt gutter, plutselig står vi hverandres spor igjen :)  Vi har truffet flere trivlige NPL'ere, to staute jenter Åslaug og Randi og turbo Terje, legger ved en link til bloggene deres så følg med!
Flakavatnet i trollsk stemmning

Av en eller annen grunn hadde vi forestilt oss at det var selvbetjening på Geiterygghytta, men der tok vi feil. Vi som hadde sett for oss ei natt i hytte med et slag 10.000. Det var mobildekning i området så vi ringte til bestyreren Jan, for å være helt sikre. Det viste seg at hytta var vinterstengt, men han hadde ei privat hytte i nærheten som vi kunne få låne. Å låne bort hytta si til helt fremmede personer står det respekt av, tusen takk Jan, sånne som deg er gull verdt!

Ljongdalshytta på sitt beste
Fire dager brukte vi over til Breistølen, to mindre enn vi hadde sett for oss. Så vi er ganske så stolte over innsatsen til alle, Line, Idun, Håkon, Henrik og Andy. To av dagene hadde vi fantastisk fint vær, det har vert ubeskrivelig vakkert å gå i de trollske fjellene. Traff på to spreke gutter fra Oslo som hadde tatt seg fri fra jobben i noen dager for å gå i Skarvehiemen, det burde flere gjøre! Ikke mange vi har truffet på oppe i fjellet.
Solfaktor 50 må til i fjellheimen

Med oss går det bra. Jeg har hatt litt forkjølelse de siste dagene, så passa bra med total avkobling og restitusjon. Vi har vert heldige sånn, sykdom og ruskevær har kommet i de planlagte hviledagene. Feltfingrene har fått sitt grunnlag i tuppene, blir spennende å se om vi har fått følelsen helt tilbake til neste vinter. Meg og Idun fikk pakke i posten på Fredag, der lå det to par tova ullsokker som min moster Oddbjørg har laga til oss. De var fine de, tusen takk! Bruker de hver dag i Alfa skoa våre, de er mye bedre enn de som har blitt strikka og tova enn de som bare er blitt tova. De strikka er mer slitesterke i hælen og ullfibrene holder bedre sammen. Idun sitter faktisk ved siden av meg nå og stopper de bare tova tøfflene sine. Det er viktig med vedlikehold av utstyret. Må nokk ta oss en runde med pussefilla på alt av lær og klær:)

Jeg har fått fiksa primusen min også, så satser på at den funker til videre på ferden. Oppgradert repsettet og greier, så den bør funke!! Det jeg tror har hendt, er at det har kommet vann i systemet og når det har vert så kaldt har det rett og slett frosset. Dermed ingen bensin som kan gi oss varme til å kokkelere på :(

Nå koser vi oss her i Lærdal, har blitt godt verta opp med god mat og en stor dose kos fra Bamse. I går var vi innom Sogndal for å få handle inn noen småting som vi har manglet, eller bare trengte å oppgradere. Iduns hadleliste: Hodelykt, den hun hadde var helt eledig i koblingen så hun gikk fra Silva til Led lenser, pakkpose, ny skjei i aliminium som forhåpentligvis ikke knekker (det gjør sporken hele tiden....hmf) og ny klype til grytene. Line hadla seg også ei skjei etter å ha knekt x-antall sporker, primus repsett og ullundertøy trøye.
Digg å få på seg litt annet en gore tex og ull

Det er nesten litt skummelt å være så masse inne også, blir helt døsig og giddalaus. Håper på å få til etappen fra Breistølen til Tyin i morgen, som en dagsetappe med lite opp pakning. Idun har ei rotfylling på tirsdagen, så satser på å starte med full opp pakning på onsdagen fra Tyin.

På toppen mellom Geiterygghytta og Kongshelleren ca 300m stigning
Andy får kos
Opp skaret ved flakavatnet, Idun særs fornøyd etter en Real lunsj

Oppvask

Kaver oss over viddene
Eller...
Idun sendte meg en helsing i skiløypa

Teltplass må trampes

Idun har kokketjenesten for dagen
Imens Line hopper og spretter rundt teltet
Grått hår?

Sånn går nu dagan :)
Springer fortsatt rundt teltet
Vinstra Boys

Smugeting av sukelade, peptalk med mor og formiddagslur..Jepp, litt av eit skue å finne Line i hola

Ey, sjølutløysaren e på Idun, e du klar? hm...eg hålle pao med gao praowen

Andy pandi får kos
Fullmånen
Hytte troll

akuratt som eg har sett dette bilde før
Nydelige kveld, en kan bare drømma seg vekk

Et slag yatzi med Vinstragutta i teltet
Et siste bilde før Anne Lene tok toget til Bø
Litt mere kos til Andy

Søte Bamse, blitt kjempe stor siden sist!